zaterdag 16 juli 2011

Vakantie Vierhuizen

Gisteren zijn we weer terug gekomen van een midweek in Vierhuizen, Groningen. Door Robert's operatie hebben wij een tijdje terug onze 3 weken vakantie met de caravan in Limburg moeten annuleren. We hadden er echter wel zin in om een paar dagen er tussenuit te gaan nu het met zijn herstel de goede kant op gaat. Zodoende keek ik op Marktplaats of er misschien nog iets leuks te vinden was en mijn oog viel op ''een vissershuisje gelegen aan de rand van Lauwersmeer, Nationaal park en dicht bij de Waddenzee. Midden in een pitoresk dorpje met grote tuin en overkapping om maximaal van het buitenleven te genieten''. Dit leek ons wel wat en gelukkig was het nog vrij in de periode dat wij wilden gaan. Het is echt een heel leuk huisje waarvan de fundering in 1890 gelegd is:

Het gedeelte van het huisje (de woonkamer) en de tuin

Onze auto konden we op de oprit parkeren
en je ziet ook het gedeelte van de overkapping

Aan de rand van het dorpje

We hebben de eerste dag wat van de omgeving van Vierhuizen bekeken en 's avonds genoten van een bbq. Het was erg fraai weer en dit was de volgende dag ook het geval. We besloten naar Lauwersoog af te reizen en van daar uit met de boot naar Schiermonikoog te gaan. We vertrokken met de boot van 9.30 uur en zaten lekker boven op het dek in het zonnetje.

De meeuwen bleven op de boot boven je hoofd rondvliegen

Voor Bjorn was de boottrip een mooie ervaring

Eenmaal op het eiland gingen we met de bus naar het centrum en zijn we te voet verder gegaan. We hebben lekker op een terrasje gezeten en zijn toen naar de zee gelopen. Daar hebben we o.a schelpen gezocht (wat stinken deze als je ze mee wilt nemen naar huis ook al heb je ze nog even wat schoongespoeld!) en veel km's langs het strand gelopen.

Eén van de vele (vakantie)huisjes op Schiermonikoog

De vuurtoren komt al in zicht...

Veel klaprozen te zien!

Wat kan de natuur toch mooi zijn!

Bjorn geniet van het pootje baden!

Na een aantal uren op het strand gingen we weer richting het centrum. Daar hebben we lekker gegeten bij een restaurantje en Bjorn kon zich (alsof hij nog niet moe was!) nog even uitleven in het speeltuintje.

Mmmmmmmmmmm....spareribs....

Daarna was het weer tijd voor vertrek richting Lauwersoog, we vertrokken met de boot van 16.30 uur. Nu was het te koud om boven op het dek te zitten en bleven we lekker beneden. Na zo'n dagje in de zeelucht ben je 's avonds best moe en wij lagen dan ook alle drie vroeg in ons bed!

De dagen erna waren helaas minder fraai: veel regen en wind en we konden dan ook minder goed activiteiten plannen in de buitenlucht. We waren wat meer in het vissershuisje te vinden en hebben zo nu en dan een uitstapje gemaakt. Zo zijn we naar de zeehondencreche in Pieterburen geweest, de moeite waard! In deze tijd van het jaar zijn er veel huilers, jonge zeehondjes van gemiddeld zo'n 2 weken oud die hun moeder kwijt waren geraakt. Je ziet met eigen ogen hoeveel werk het is om die jonge dieren te verzorgen en wat er allemaal bij komt kijken.

Eén van de vele opgroeiende huilers

Onder de warmtelampen is het best goed toeven

Nog even en dan terug naar zee!

Verder zijn we naar een openluchtmuseum geweest en naar Landgoed Nienoord in Leek waar een leuk familiepark is. Helaas kon Bjorn niet overal in door het weer, maar hij heeft wel genoten (en wij ook!).

We hebben wat rondgereden met de auto en diverse plaatsjes waaronder het plaatsje Dokkum bezocht en wat havens.

De haven in Zoutland

Hoewel het de laatste dagen niet bepaald fraai weer was geweest mocht dit de pret niet drukken.
We hebben genoten van de midweek en zien de komende dagen wel wat voor uitjes we gaan plannen.

Fijn weekend allemaal!

1. Mooi dat jullie het fijn hebben gehad! Inderdaad jammer van het weer, maar ja, ook niet-vakantiegangers ondervinden dit ook! Belangrijkste is dat jullie even weg geweest zijn. Eigenlijk hadden jullie dus ook wel langer weg kunnen blijven? Want het gaat goed met Robert zie ik? Dat hele stuk naar de vuurtoren loopt hij wel helemaal zelf :-)
    De foto's spreken boekdelen! Nagenieten maar, hé!

Liefs, Marjolijn.

2. Wel leuk dat jullie nog weg zijn geweest...leuk verhaal heb je weer geschreven..en leuke fotos erbij..Het weer is voor veel mensen niet al te best geweest..Je moet er maar het beste van maken..en dat hebben jullie gedaan..