vrijdag 9 december 2011

Kasteel Den Bramel

Onlangs ben ik sinds lange tijd weer eens in mijn oude woonplaats wezen wandelen. Het grootste deel van mijn jeugd heb ik doorgebracht in het buitengebied van Vorden. Wij woonden destijds tegenover het landgoed waar Kasteel Den Bramel staat. Vorden staat ook wel bekend als 8 kastelendorp waar men een mooie fietstocht langs deze kastelen kan maken.


Kasteel Den Bramel

Wij kwamen er vaak om te wandelen of te spelen in het bos.
Vroeger konden we vlak rondom het kasteel komen,
tegenwoordig kan dit helaas niet meer.

De oprijlaan van het kasteel
(als je met de rug naar het kasteel staat)


In het bos staan een paar hele oude, bijzondere bomen.
Deze boom had vroeger laaghangende takken die mijn broer en ik
wel eens als ''wip'' gebruikten als we er aan het spelen waren.

Op internet vond ik deze info over bovenstaande boom:

Deze machtige bruine beuk (Fagus sylvatica 'purpurea' ) was een favoriet van vele wandelaars. Met een stamomtrek van 740 cm (onder de knobbels) behoorde zij tot de dikste beuken van Nederland. Opvallend waren de vele knobbels, knoesten en gaten: bruine beuken zijn meestal geënt op een onderstam van een groene beuk, hetgeen de vreemde vergroeiingen verklaart. De kroon was majestueus, 35 meter breed en vol kronkelend uitwaaierende takken: onweerstaanbaar voor gevorderde boomklimmers. Volgens de lijst van de Bomenstichting is zij rond 1820-30 geplant.  In 2009 waren er nog enkele bladeren te zien, in 2010 is de boom gestorven. (bron: http://www.bomeninfo.nl/

Kasteel Den Bramel is helaas niet van binnen te bekijken,
het is alleen mogelijk om over het landgoed te wandelen.
Naast het kasteel zie je het koetshuis en een rijtje ''arbeiderswoningen''. 
De moeite waard om eens een kijkje te nemen en een wandeling te maken.

Fijn weekend! 

1 opmerking:

  1. Wat een levensgrote beuk zeg! Wat mooi dat je er herinneringen aan hebt.
    Maar, ik lees nu in het stukje dat hij dood is? Blijft zo'n boom dan gewoon staan?

    Liefs, Marjolijn ♥

    BeantwoordenVerwijderen