vrijdag 16 maart 2012

Brosse appelkoek

Van mijn vriendin Marjolijn krijg ik altijd tijdschriften te leen (en zij de mijne) en daar zit o.a de Seasons bij. Ik had nog een stapel liggen en vanmiddag nam ik, nadat ik de noodzakelijke huishoudelijke klusjes erop had zitten, even van de gelegenheid gebruik om op de chaise longue wat te lezen. In de Seasons van oktober 2011 (ja, ik weet het, ik loop achter!) zag ik het recept van een  ''Brosse appelkoek''. Het proberen waard en bovendien had ik nog genoeg appels op de fruitschaal liggen én alle ingrediënten in huis. Na het avondeten ben ik ermee aan de slag gegaan en ik moet zeggen: het is een simpel recept dat in no time gemaakt is.

De ingrediënten:

200 gram ongezouten (room)boter op kamertemperatuur
100 gram suiker
1 ei
300 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
snufje zout
3-4 handappels

Verder heb je een mixer of keukenmachine nodig
en een ingevette vlaaiplaat of lage taartvorm van 30 cm. doorsnede.

Als eerste moet je een samenhangend deeg maken van de boter, de suiker, het ei, het bakmeel en wat zout. Het deeg vervolgens uitdrukken op de ingevette bakplaat/taartvorm en een half uur in de koelkast laten rusten. Daarna de oven verwarmen op 200°C. De gewassen, ongeschilde appels in partjes snijden (overigens heb ik ze zelf wél geschild) en licht in het deeg drukken. In het midden van de koek geen appelpartjes, maar een dikke plak van de bovenkant van de appel leggen. Dit staat ook decoratief! Bak de appelkoek vervolgens in 30 minuten goudbruin en gaar. Laat de appelkoek in de vorm afkoelen.

En dit is het resultaat:





We hebben een stukje appelkoek met wat slagroom
bij de koffie (en Bjorn limonade) genomen
en.....het was écht heerlijk!

Loopt het water al uit jullie mond?  :-)

Fijn weekend!!

2 opmerkingen:

  1. Haha, wat grappig, dit recept heeft Seasons toch uit het boek 'Appeltaart'? Deze heb ik ook op mijn blog staan: http://www.thestyleofmissm.blogspot.com/search/label/brosse%20appelkoek

    Wat grappig dat ze hetzelfde eruit zien, hihi ;-)

    Smaakt lekker he! Ook heerlijk met een bolletje ijs... mmm... en het fijne is dat het zo makkelijk te maken is!

    Tot morgen, liefs, Marjolijn ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk om te lezen,dat recept heb ik ook al gemaakt en wij vonden het ook heerlijk om te eten.
    fijn weekend
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen