dinsdag 5 juni 2012

Gekraagde Roodstaart


Rondom ons huis zijn de hele dag vogelgeluiden te horen.
Het is niet alleen een drukte qua geluiden,
ook pa en ma vliegen heel wat af om alle jongen te voeren.
We hebben alle soorten wel in onze tuin gehad zoals
koolmeesjes, pimpelmezen, mussen,
roodborstjes en merels,
maar de vogel op de onderstaande foto kenden we nog niet...

Het blijkt om de Gekraagde Roodstaart te gaan,
de vrouwelijke versie.

Met moeite heb ik het vrouwtje vorige week van een grote afstand
op de foto vast kunnen leggen,
helaas niet helemaal scherp, maar ze zijn ook zo vliegensvlug!  



De info die ik gevonden heb op internet:
De Gekraagde Roodstaart is bijna zo groot al een mus, met langere poten en een opvallend rechte zithouding. Hij trilt met zijn staart en maakt voortdurend knikkende bewegingen. Het mannetje heeft een wit voorhoofd, borst en zijkanten zijn roestrood, de buik is lichter, grijze bovenkant en lans de vleugels erg donker. Het vrouwtje is grijsbruin, met een klein beetje roestrood in de staart. Hij komt voor in heel Europa.

Het mannetje hebben we ook regelmatig gezien
en die heeft inderdaad een witte vlek op z'n voorhoofd.

Vanmiddag zag mijn moeder ineens de jongen steeds door het gat
steken en ze maakte mij erop attent.


Honger !!!

Waar blijven ze nou...??

Nu nog wachten tot ze hun eerste vliegles krijgen...
Het zal niet lang meer duren denk ik...

Of ik er op tijd bij ben
om dit op de gevoelige plaat vast te kunnen leggen...??
Ik vrees van niet, vliegensvlug als ze zijn!

1 opmerking:

  1. Prachtige foto's van de familie! Nou, vandaag zullen ze wel niet uitvliegen; daarvoor moeten ze echt een andere dag gaan uitzoeken. Wat een regen komt er uit de lucht, bah, bah, bah.

    Tot morgen, gelukkig is de BBQ gewoon binnen ☺

    Liefs en een fijne dag, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen