woensdag 18 mei 2011

Taarten

Het was alweer een tijdje geleden dat ik de taartenworkshop heb gevolgd. Daarna heb ik wel wat spulletjes aangeschaft om het ook zelf thuis te kunnen doen, maar het was er nog niet van gekomen. Nu had ik er wel een goede reden voor: mijn verjaardag! Nadat ik Bjorn vanmorgen naar school had gebracht ben ik begonnen met het maken van 2 taartbodems. Deze zijn heel simpel te maken:

Per taartbodem 250 gram biscuitmix (gekocht bij De Leukste Taarten Shop), 4 eieren maat L en 10 ml water mixen op de hoogste stand. Deze in een ingevette bakvorm met een doorsnee van ca. 20 cm doen. Voordat je het beslag erin doet even bakpapier langs de zijkanten doen zodat het niet kan ''overstromen'' en je een mooie vorm houdt. Daarna al met al een half uur in de voorverwarmde oven doen, eerst 10 minuten op 145°C, daarna 10 minuten op 170°C en vervolgens de laatste 10 minuten op 185°C. Even 5 minuten laten rusten en dan de taart omdraaien en laten afkoelen. Ik heb vervolgens de tweede taartbodem gelijk erachteraan gebakken.

Voor de vulling had ik een recept gevonden op internet. Per taart heb je nodig: 100 gram botercreme-mix, 100 gram poedersuiker, 250 gram roomboter, 200 ml water, gemalen bastognekoeken, jam en hazelnootpasta. Instructies volgens verpakking van de botercrememix volgen en vervolgens mixen met de gemalen bastognekoeken.

Daarna was het tijd om Bjorn uit school te halen en samen hebben we verder gewerkt aan de taarten. We hadden afgesproken dat hij er één mocht decoreren en ik zou de andere doen. De taarten hebben we vervolgens in lagen gesneden en op één laag hebben we de vulling met bastognekoeken gedaan en de andere laag met jam. Vervolgens alles rondom afgesmeerd met een mengsel van 150 gram roomboter, 150 gram poedersuiker en hazelnootpasta.

Toen kon het decoreren beginnen en treinen zijn favoriet bij Bjorn en dit is zijn eindresultaat waar hij erg trots op is:


Zelf heb ik het met bloemen versierd en bij mijn bestelling bij De Leukste Taarten Shop kreeg ik een cadeautje: een beertje en hartjes. Ik besloot deze te gaan gebruiken, anders zou het zonde zijn om er niets mee te doen. Voor mijn verjaardag kreeg ik van Robert en Bjorn o.a. uitstekers van een grote bloem en rozenblaadjes (3 verschillende maten). Deze kwamen goed van pas! De witte marsepein hebben we gekleurd met ''icing colors'', dat was even flink kneden (morgen hebben we vast spierpijn!) en de grote lap die als eerste erover gedrapeerd moest worden is ook het lastigste om te doen. Maar daarna begint het leuke werk en kun je je creativiteit kwijt! Dit is mijn taart geworden:







Het was erg leuk om te doen en voor herhaling vatbaar! Ik wil zo langzamerhand mijn voorraadje uitstekers / mallen gaan uitbreiden en ik heb nog wat spulletjes nodig, maar alles op zijn tijd! Zo had ik bij de taartenworkshop een sierrand om de taart (bij de bodem) gemaakt, dit soort mallen heb ik niet in mijn bezit en ze zijn ook erg prijzig. Maar een randje rollen, eromheen bevestigen en vervolgens met een prikkertje van ''blokjes'' voorzien werkt ook prima. Je wordt er wel creatief in!


3 opmerkingen:

  1. Nog van Harte gefeliciteerd, en wederom zijn jullie taarten prachtig geworden!
    Hoop dat ze heerlijk smaakten en dat je een mooie en gezellige verjaardag hebt gehad,met mooi weer natuurlijk.
    Hartelijke groet, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt ook een post geplaatst; toevallig! Ik ook :-)
    Ooh, kan ik ook een taart bij jou bestellen voor mijn verjaardag!!?? :-)
    Ze zien er erg mooi uit en ontzettend leuk dat je dat met je kind kan doen he. Niets leukers dan samen kokkerellen! En smaken ze dan ook zo lekker? Dat wordt een extra hardlooprondje om je huis! :-)
    Heb je nog een leuke dag gehad? Bezoek gehad, of komen de meesten van het weekend?
    Wij moeten ook gauw wat afspreken he, we slaan dit jaar niet over, denk erom! :-)
    Hoe is het met Bjorn z'n blaasjes?

    Liefs, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat een creativiteit ! Echt prachtig zijn ze geworden. Ik ben eind vorig jaar mee begonnen met de cakejes en afgelopen maart met 2 taarten (zeetaart en clownstaart), ik vond het best aardig gelukt voor de eerste keer (ik had niet eens een workshop gevolgd). Volgende week vieren Emma en ik onze verjaardagen samen en dan ga ik ook 2 taarten bakken, voor Emma een prinsessentaart en voor mijzelf bedenk ik nog wel. Ik hoop dat het lukt, maar kan zelf ook materialen gebruiken om iets moois van te maken. Het is idd echt leuk om te doen, maar jammer genoeg te weinig redenen om te kunnen maken (5 verjaardagen per jaar)....maar ik denk erover om ook een taart te gaan maken voor mijn petekind als zij volgende week haar 1ste communie doet.
    Nou dat was een lange reactie van mij....
    Liefs Danny

    BeantwoordenVerwijderen