vrijdag 29 juli 2011

Vlinders en andere insecten

Het is momenteel genieten van verschillende soorten vlinders op onze vlinderstruik bij de voordeur. Deze staat in volle bloei met heel veel witte, fijne bloemetjes en ruikt ook nog eens heerlijk zoetig. De plant heeft zijn naam niet voor niets gekregen, de vlinderstruik (Buddleia) is een echte vlinderlokker. Vooral de dagpauwoog, kleine vos en koolwitjes zitten er graag en lang nectar op te drinken. Hoewel ik de plant jaarlijks terug snoei tot zo'n 30 cm boven de grond is deze nu alweer boven mijn hoofd gegroeid, ik schat hem qua hoogte nu op 2 meter. Gisteren was weer zo'n dag dat de struik goed bezocht werd door verschillende vlinders en andere insecten.







Maar niet alleen de vlinderstruik trekt vlinders aan, ook IJzerhard (Verbena officinalis) is een voor vlinders populaire plant. Deze plant is een overblijvende of soms eenjarige plant die zich uitzaait en eveneens bekend is onder de namen 'ijzerkruid' en 'strooikruid'. IJzerhard heeft een dunne opgaande stengel en kan een hoogte van 100 cm bereiken waarbij de onderkant van de stengel zich verhout. De bloeitijd is van juni tot in de herfst.




In mijn tuin zijn meerdere planten te vinden die behalve vlinders ook andere insecten aantrekken. Gisteren zag ik bijvoorbeeld ook vliegen, deze heb ik niet graag in mijn huis, maar buiten in de tuin zag ik met mijn fotocamera (met macro lens) dat ze van dichtbij eigenlijk best 'mooi' van detail zijn om te zien. Een kleine indruk van wat er zoal bloeit en groeit in mijn tuin en de bezoekers:















Ik wens iedereen alvast een heel fijn weekend!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten