zaterdag 19 november 2011

Slipjacht in Geesteren (Gld)

Van de week had ik in de krant gelezen dat vandaag de slipjacht in Geesteren zou gaan plaatsvinden. Dit is altijd een mooie gebeurtenis om te zien en zodoende toog ik halverwege de middag even met mijn moeder naar Geesteren (Gld) om dit schouwspel te bekijken. De slipjacht is een nagebootste vossenjacht en toont hoe deze jacht vroeger door de adel werd bedreven. De meute (ca. 25 รก 30 bloedhonden) jaagt een van tevoren getrokken reukspoor na. De jacht eindigt met de kill. De Master en Whippers-in brengen de honden bijeen en op een teken van de Master doet de meute zich, als beloning voor hun inzet, tegoed aan een koeienpens (''de gevangen vos''). Uiteraard had ik mijn fotocamera bij me. Kijk mee!


Ze komen eraan! (nabij de Nettelhorsterweg) 

De honden hebben er zin in!

De bloedhonden zijn erg snel, de ruiters kunnen ze met moeite bijbenen

Je ziet op deze foto de afstand tussen de honden en de paarden goed

De Master himself springend over een sloot

De beloning (pens) wordt naar de honden gegooid

Einde jacht!

Ze hebben ook prachtig weer gehad,
dat was andere jaren wel eens anders geweest.
Het was weer de moeite waard om een kijkje te nemen.
Volgend jaar weer!

2 opmerkingen: