dinsdag 12 april 2011

Braadstomen

Vandaag stond kip bij ons op het menu en deze keer heb ik het laten braadstomen in de oven met honing. Je hebt verschillende smaken: provencaalse kruiden, knoflook en honing. De eerste had ik al eens uitgeprobeerd, vandaag dus die met honing:



Het is heel simpel: je stopt de kipdrumsticks in de braadzak en voegt de mix toe. Je sluit de zak af, schudt de mix er voorzichtig door tot het goed verdeeld is en legt hem in een ovenschaal en maakt er vervolgens 4 kleine gaatjes in. Daarna gaat het een uur in de voorverwarmde oven. Na een tijdje ziet het er in de oven zo uit:



Na een uur is het klaar:



Daarna kun je de zak voorzichtig open knippen (pas op: hete stoom!) en de inhoud in de ovenschaal laten glijden.


Een voordeel is dat de oven vrij blijft van spetters, dat scheelt schoonmaken! En bovendien smaakt het ook nog eens heerlijk! Je hoeft geen jus te maken, want dat krijg je vanzelf in de braadzak. Het voorbereidende werk is slechts 5 minuutjes (zelf verwijder ik altijd het (vette) vel van de drumsticks, dat kost iets meer tijd), daarna hoef je eigenlijk alleen even te kijken of de zak de ovenwand niet raakt i.v.m. het smelten van het plastic (daarom moet het ook op het laagste niveau in de oven staan).

Er is ook een variant van karbonade met uien en aardappelen in de braadzak, deze is ook lekker.
Voor de afwisseling heb ik ook eens kipfilet gebruikt, dit ging ook prima.
Kortom, de moeite waard om het eens te proberen als je het nog nooit gedaan hebt!

1 opmerking:

  1. Oh, dat ziet er lekker uit! Moet nog boodschappen doen, wie weet neem ik dan een zakje mee. Nee, ik weet zeker dat ik een zakje mee ga nemen :-)
    Wil het dan met kipfilet gaan proberen aangezien Marcel niet zo van botten houdt...
    Ik neem aan dat de oventijd dan korter moet? Weet jij dat?
    Lekker gewerkt vandaag? Tis druk he, de laatste tijd!

    Liefs, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen