woensdag 18 januari 2012

Morgenrood, water in de sloot

Onder ''morgenrood'' verstaat men de roodachtige kleuren die ongeveer vanaf een half uur voor zonsopgang aan de oostelijke hemel verschijnen. Deze kleuren bij zonsopgang en -ondergang hangen samen met de lange weg die het stralen van de lage zon door de atmosfeer aflegt. Het zonlicht wordt tijdens deze lange route verstrooid en gebroken door stofdeeltjes of waterdamp. Daardoor wordt het van nature witte zonlicht ontleed in verschillende kleuren. Het rode licht wordt het minst verstrooid en blijft vaak zichtbaar. 's Ochtends zweeft er meestal nog niet zoveel stof in de lucht. Is de lucht dan rood dan wijst dat in de regel op waterdamp en een hoge luchtvochtigheid. Vandaar de oude weerspreuk "Morgenrood, water in de sloot". (Bron: Wikipedia)

Vanmorgen kleurde de lucht rose-rood, Robert maakte mij erop attent. Ik had nog even de tijd om met de camera naar buiten te gaan alvorens ik Bjorn naar school moest brengen. Dat leverde dit plaatje op:



Op dit moment was er nog geen zon te zien....

Ik besloot de camera mee te nemen in de auto,
want STEL dat ik onderweg ook mooie plaatjes kon maken....

Nadat ik Bjorn bij zijn school afgezet had en terug reed
kleurde de lucht steeds roder.....

Daar komt de zon!



Aan de overkant van ons huis bij de beek
leek het water ook rood te kleuren.

Have a nice day!

3 opmerkingen:

  1. Oh, jeetje, kippenvel foto's! Prachtig!!
    En weer wat geleerd! Had het nooit geweten.

    Liefs, Marjolijn ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die onderste foto Mariska....prachtig! Wat kun je het toch geweldig, fotograferen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige kleuren! Je hebt geluk om op dit moment mooie foto te maken! Liefs Femke

    BeantwoordenVerwijderen